Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), a eșuat pentru a treia oară în încercarea de a achiziționa 12 trenuri cu hidrogen, după ce niciun producător nu a depus o ofertă până la termenul-limită de marți, 28 mai 2024. Valoarea contractului, cuprinsă între 1,6 și 2,5 miliarde lei, urma să fie finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu peste 100 de milioane de euro, informează economedia.ro.
Anterior, a doua licitație fusese anulată deoarece oferta Alstom-Linde Gaz a fost declarată neconformă. Proiectele rutiere din PNRR sunt finanțate prin împrumuturi pe termen lung și cu dobândă redusă, în timp ce proiectele feroviare beneficiază de granturi nerambursabile.
Prima licitație fusese programată pentru 26 ianuarie, dar termenul a fost amânat de mai multe ori. Conform caietului de sarcini, livrarea celor 12 unități ar trebui să se realizeze între 35 și 44 de luni, cu un punctaj maxim pentru livrare în 35 de luni. Trenurile cu hidrogen sunt o tehnologie relativ nouă, folosită doar în câteva țări precum Italia, Germania și Franța.
La relansarea licitației, ARF a adus câteva modificări strategiei de achiziție:
- Alimentarea cu hidrogen a trenurilor se va face printr-o procedură separată, iar furnizorul trenurilor va asista ARF în elaborarea specificațiilor tehnice pentru alimentare.
- Disponibilitatea trenurilor în perioada de garanție și mentenanță a fost redusă de la 98% la 90%, luând în considerare aspectele inovative ale tehnologiei.
- Numărul minim de locuri pe scaune a fost redus de la 140 la 120, punctaj suplimentar fiind acordat pentru locurile suplimentare.
- Au fost efectuate corecturi bazate pe observațiile primite din procedurile anterioare.
Durata contractului de mentenanță este de 15 ani, cu posibilitatea extinderii la încă 15 ani. Valoarea achiziției este estimată între 1,6 miliarde și 2,5 miliarde lei, fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului.
Trenurile achiziționate ar urma să fie folosite pe linii neelectrificate precum București-Otopeni, București-Pitești și Pitești-Craiova, însă perioada necesară pentru teste post-livrare ar putea întârzia utilizarea comercială cu până la un an.
Proiectul finanțat prin PNRR include achiziția celor 12 trenuri, servicii de mentenanță și alimentare cu hidrogen, valoarea totală fiind de 868.917.205,97 lei, din care 528.930.990,02 lei reprezintă sprijinul Uniunii Europene, iar 201.251.535,98 lei este contribuția publică națională.