Modificările recente ale Codului rutier permit Poliției Rutiere să aplice sancțiuni nu doar în urma constatărilor directe, ci și pe baza imaginilor video capturate de camerele de bord ale șoferilor sau de camerele de supraveghere instalate pe drumurile publice.
Aceste măsuri extind modalitățile prin care sunt monitorizate încălcările de circulație.
Camerele de bord vs. camerele de supraveghere
- Camere de bord: Imaginile capturate de participanții la trafic pot fi folosite exclusiv pentru sancționarea comportamentului agresiv în trafic.
- Camere de supraveghere: Înregistrările furnizate de administratorii drumurilor permit sancționarea unei game mai largi de abateri, inclusiv:
- Depășirea vitezei maxime admise
- Trecerea pe culoarea roșie a semaforului
- Depășirea coloanelor de vehicule la semafor
- Ignorarea interdicțiilor de bandă sau a trecerilor la nivel cu calea ferată
Obligațiile administratorilor drumurilor
Administratorii drumurilor publice care instalează camere de supraveghere trebuie:
- Să utilizeze echipamente omologate pentru măsurarea vitezei.
- Să informeze publicul despre existența acestor camere și scopul monitorizării traficului.
- Să implementeze compatibilitatea sistemelor de monitorizare cu platformele software ale Poliției Române, facilitând astfel transmiterea securizată a datelor.
Cum funcționează monitorizarea automată?
Camerele de supraveghere transmit automat datele către Poliția Română prin platforme software dedicate, integrate cu alte baze de date ale autorităților. Procesarea este realizată automat, iar rezultatele sunt revizuite manual de către polițiștii rutieri în cadrul dispeceratelor, pentru a decide aplicarea sancțiunilor.
Aceste măsuri au fost implementate pentru a descuraja comportamentele periculoase în trafic și pentru a facilita intervenția rapidă a poliției în cazul încălcării normelor de circulație, potrivit avocatnet.ro.