Începând din 3 iulie 2024, toate capacele pentru recipiente PET trebuie să fie atașate de respectivul recipient pentru ca produsul să poată fi comercializat în condiții legale. Intră în vigoare prevederile unei Directive Europene în domeniu, transpuse și în legislația locală. UE spune, printre altele, că astfel se reduce riscul de poluare a oceanelor.
Reglementarea a fost impusă de Parlamentul și Consiliul European prin art. 6 din Directiva UE 2019/904, privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului. Aceasta a fost transpusă în legislația internă prin Ordonanţa nr. 6/2021 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului (Ordonanța). Specialiștii de la Hațegan Attorneys, firmă de avocatură cu o experiență de 20 de ani, explică ce înseamnă această schimbare din punct de vedere practic și legal. Potrivit acestora, nu este încă clar ce se va întâmpla cu recipientele care nu au capace atașate și nici dacă vor fi sancționați comercianții care le vor vinde după data de 3 iulie.
„Noua regulă se aplică recipientelor pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, inclusiv ambalajelor de băuturi compozite utilizate pentru a conţine lichide, cum ar fi sticlele pentru băuturi, inclusiv dopurile şi capacele acestora (PET). Excepții de la aceasta sunt recipientele din sticlă sau metal pentru băuturi cu dopuri şi capace din plastic și recipientele pentru băuturi destinate și utilizate pentru alimentele destinate unor scopuri medicale speciale”, transmit cei de la Hațegan Attorneys.
Producătorii de băuturi au început deja să implementeze diverse soluții pentru a se conforma noii reglementări, investind sume considerabile în modificarea proceselor tehnologice corespunzător. Schimbarea va avea un impact minim asupra consumatorilor, drepturile și obligațiile acestora nefiind afectate. În plus, administratorul SGR asigură consumatorii de funcționarea normală a Sistemului SGR, aparatele RVM pentru colectare automată fiind setate pentru a recunoaște şi a accepta recipiente cu sau fără dop. Aceleași reguli fiind aplicate și la colectarea manuală.
„Cu toate acestea, întrebarea deschisă care rămâne în acest moment este: Ce se va întâmpla cu stocurile de sticle cu dop detașabil aflate deja la comercianți?, raportat la faptul că legea nu prevede, până acum, o derogare în acest sens. Cert este că s-ar impune o derogare pentru lichidarea stocurilor de produse deja formate anterior intrării în vigoare, dar în lipsa de dispoziții exprese în acest sens regula ar trebui să se aplice direct, iar operatorii economici care comercializează PET-uri cu capac detașabil după data de 03 iulie riscă sancțiuni”, arată cei de la Hațegan.
Probabil că cea mai mare parte a consumatorilor se întreabă care este utilitatea acestui sistem. Motivațiile oficialililor UE care au luat decizia sunt unele cu bătaie foarte lungă, ajungând până la salvarea oceanelor.
Scopul declarat este combaterea poluării cu plastic a mediului înconjurător și creșterea gradului de reciclare, iar avantajele majore ar fi două:
- Reducerea riscului de poluare a oceanelor. Se estimează că anual milioane de capace de plastic ajung în oceane, punând în pericol viața animalelor marine.
- Facilitarea procesului de reciclare. Capacele din plastic sunt fabricate din alt tip de plastic decât cel al sticlelor, ceea ce le face dificil de reciclat separat. Prin menținerea lor atașate, se va facilita procesul de sortare și reciclare, contribuind la creșterea gradului de reciclare a ambalajelor din plastic.
RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), a anunțat că ambalajele de plastic fără dop atașat vor putea fi returnate și după data de 3 iulie 2024. Aceasta vine în contextul transpunerii în legislația din România a Directivei UE privind plasticul de unică folosință, prin Ordonanța de Guvern nr. 6/2021, care impune ca de la această dată, pe piață să fie introduse doar recipiente de băuturi cu dopuri și capace atașate în timpul utilizării. Totuși, această modificare legislativă nu afectează modul de returnare a ambalajelor în cadrul SGR.