Brașovul, cunoscut pentru peisajele sale pitorești și atmosfera medievală, se confruntă cu o dilemă majoră în ceea ce privește traficul și parcările. Mihai Nanu, cunoscut pentru pozițiile sale îndrăznețe, atrage atenția asupra unei dezbateri persistente: extinderea parcărilor în detrimentul spațiilor verzi.
Inspector la Primăria Municipiului Brașov, Mihai Nanu a subliniat că preocuparea constantă pentru parcări poate contribui la creșterea ambuteiajelor în loc să le rezolve. A argumentat că există un fenomen cunoscut sub numele de „cerere indusă,” conform căruia o parcare mai mare atrage și mai mult trafic, perpetuând un cerc vicios.
În contextul acestei dezbateri, Mihai Nanu a adus în discuție Legea nr. 155/2023 privind Mobilitatea Urbană Durabilă, un „medicament” menit să trateze dependența de mașina personală a românilor. Legea urmărește să reducă traficul auto personal în oraș, să prioritizeze transportul public și să contribuie la scăderea poluării.
Un aspect esențial al legii este instituirea Zonelor cu Nivel Scăzut de Emisie (ZNSE) în cele 13 mari municipii din România, inclusiv Brașov. Aceste zone vor impune restricții și/sau taxe pentru accesul autovehiculelor, cu scopul de a îmbunătăți calitatea aerului. Mai mult, Nanu a subliniat că 75% din veniturile provenite din aceste tarife de acces vor fi direcționate către investiții în proiecte de protecție a mediului.
Cu ZNSE implementate până în mai 2025, orașele precum Brașov sunt încurajate să demareze studii și dezbateri publice pentru a contura zonele restricționate. Nanu a subliniat că viitorul nu aparține mașinii personale în oraș și a adus exemplele pozitive ale unor orașe europene precum Barcelona și Viena, care au renunțat sau vor renunța la mii de locuri de parcare în centrul lor istoric.
Acesta a mai subliniat că nu este vorba doar despre numărul locurilor de parcare, ci și despre prețul lor. Argumentul său este că cererea crescută pentru parcare în Brașov se datorează în mare parte prețului accesibil (3 lei per oră), sugerând că o ajustare a tarifelor ar putea aduce schimbări semnificative în comportamentul șoferilor.
În final, dezbaterile cu privire la mobilitatea urbană durabilă și rolul mașinii personale în Brașov rămân un subiect fierbinte, cu implicații majore asupra viitorului orașului și a calității vieții locuitorilor săi.