Municipalitatea și-a stabilit un obiectiv ambițios, acela de a îmbunătății calitatea aerului pe care îl respiră brașovenii: până în 2030, emisiile de dioxid de carbon (CO2) trebuie reduse cu 55%. Pentru asta, toate documentele programatice ale primăriei au incluse măsuri de reducere a poluării. Unul dintre cele mai importante documente care vizează acest obiectiv este Planul Integrat privind Calitatea Aerului (PICA). Primăria a elaborat acest plan, valabil pentru 2023 -2027, iar în perioada următoare, până în 1 septembrie, brașovenii se pot pronunța asupra măsurilor propuse de administrația locală pentru creșterea calității aerului din orașul nostru. Planul include 22 de măsuri care are avea un impact semnificativ asupra poluărilor cu NOx (oxizi de azot), NO2 (dioxid de azot) și PM – uri (particulele de praf în suspensie).
,,Reducerea poluării la nivelul Brașovului, țintă pe care ne-am asumat-o la nivel european, se transpune, în primul rând, într-o creștere a calității vieții brașovenilor, o comunitate mai sănătoasă, o comunitate care se simte bine în acest oraș. Când a fost aprobat primul plan privind calitatea aerului, măsurile asumate de municipalitate nu acopereau toate categoriile de poluare, iar realitatea ne-a arătat că Brașovul se confruntă și cu alte probleme, cum ar fi poluarea industrială – locuitorii din cartierul Bartolomeu și din zona Carierei știu foarte bine acest lucru, zone în care municipalitatea a reușit să blocheze funcționarea a două stații de asfalt și a unei fabrici de var. Împreună cu specialiștii, am identificat 22 de măsuri, pe care, după consultarea brașovenilor, ne propunem să le implementăm, etapizat, în următorii 4 ani. Unele sunt o continuare a măsurilor din PICA anterior, altele sunt noi, adaptate actualei situații. Sunt măsuri pentru reducerea poluării industriale, creșterea suprafețelor de zonă verde, introducerea de noi alternative de transport verde și soluții concrete de reducere a prafului din atmosferă, astfel încât să putem readuce Brașovul între orașele cu cel mai curat aer din România”, a precizat primarul Allen Coliban.
În noul PICA sunt propuse mai multe măsuri pe termen lung pentru reducerea concentrației de oxizi de azot și particule în suspensie, responsabili de boli respiratorii sau chiar cardio-vasculare. Conform studiului care a stat la baza elaborării acestui plan, traficul, activitatea industrială, dar și modalitățile de încălzire a locuinței sunt principalii factori care afectează calitatea aerului.
Cele 22 de măsuri propuse spre consultare brașovenilor acoperă cea mai mare parte a tipurilor de poluare a aerului care afectează orașul nostru. O parte dintre acestea sunt deja în implementare – cum ar fi trecerea la transportul în comun ecologic și transformarea acestuia în principala soluție de mobilitate în interiorul orașului, sau creșterea suprafeței spațiilor verzi și plantarea de arbori – iar altele vor intra în implementare în următoarea perioadă – cum ar fi transportul alternativ, de exemplu cu bicicleta, gratuitate de parcare pentru cei cu autoturisme electrice sau hibride plug-in. Sunt propuse și acțiuni care vor fi introduse etapizat și în funcție de stadiul implementării celorlalte măsuri – de exemplu interzicerea, în anumite zone și perioade, a mașinilor cu norme inferioare de poluare sau o nouă politică de parcare în zonele aglomerate.
Propunere măsuri de îmbunătățire a calității aerului în perioada 2023 – 2027
- Măsura 1.1 – Creșterea gradului de folosire a transportului public și încurajarea utilizării mijloacelor de transport în comun pentru fluidizarea traficului;
- Măsura 1.2 – Creșterea gradului de utilizare a mijloacelor de transport electrice;
- Măsura 1.3 – Creșterea gradului de utilizare a mijloacelor de transport electrice;
- Măsura 1.4 – Promovarea transportului public prin introducerea unui sistem de informare în timp real cu privire la serviciile de transport, serviciul eTicketing;
- Măsura 1.5 – Gestionarea traficului prin realizarea unui pasaj rutier;
- Măsura 1.6 – Acordarea de facilități de parcare pentru proprietarii de mașini electrice și plug-in hibrid;
- Măsura 1.7 – Interzicerea mașinilor cu norme inferioare de poluare pe teritoriul Municipiului Brașov;
- Măsura 1.8 – Gestionarea traficului prin realizarea terminalelor intermodale de trafic;
- Măsura 1.9 – Gestionarea traficului prin modificarea timpilor de semnalizare la intersecții și echiparea cu butoane de comandă a trecerilor de pietoni;
- Măsura 1.10 – Gestionarea traficului prin extinderea sistemului de transport cu bicicleta;
- Măsura 1.11 – Gestionarea traficului prin realizarea de facilități park&ride;
- Măsura 1.12 – Îmbunătățirea accesului autovehiculelor la locurile de parcare;
- Măsura 1.13 – Gestionarea traficului prin creşterea taxei de parcare în zona centrală și limitarea timpului de parcare la 3 ore;
- Măsura 1.14 – Promovarea transportului public prin crearea de benzi dedicate transportului public;
- Măsura 1.15 – Tren metropolitan;
- Măsura 1.16 – Stabilirea unor zone centrale unde este interzisă circulația autovehiculelor cu motorizare termică;
- Măsura 1.17 – Proiect Calea Verde a Municipiului Brașov – Conectarea ariilor majore de teren prin soluții de transport ecologic;
- Măsura 1.18 – Continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor din Municipiul Brașov;
- Măsura 1.19 – Reabilitarea sistemului de încălzire centralizată în Municipiul Brașov prin înlocuirea rețelei de distribuție a agentului termic;
- Măsura 1.20 – Creşterea suprafeţei spaţiilor verzi şi gestionarea corespunzatoare a celor existente;
- Măsura 1.21 – Creşterea eficienței salubrizării urbane-salubrizarea străzilor;
- Măsura 1.22 – Plantare arbori de-a lungul arterelor Brașovului.
Brașovenii pot consulta Planul Integrat privind Calitatea Aerului pe site-ul primăriei: https://www.brasovcity.ro/ro/mediu#PLANURI
Comentariile, întrebările sau opiniile pot fi transmise în scris, sau utilizând mijloace electronice la adresa mediu@brasovcity.ro, până la data de 01.09.2023. Etapa de consultare publică va stabili documentul final al PICA, ce va fi trimis spre avizare la nivel național către Comisia de Evaluare a Calității Aerului, din cadrul Agenției Națională pentru Protecția Mediului, iar apoi propus spre aprobare Consiliului Local.